Promowanie produktu albo usługi to ważny element działań każdej firmy. Aby jednak skutecznie dotrzeć ze swoim przekazem do osób, które dzięki temu zechcą dokonać zakupu – trzeba zdefiniować target, czyli grupę docelową. Pomagają w tym zwykle agencje marketingowe. Wówczas przygotowana reklama jest sensowna i przynosi zysk. Jak określić target?
Lokalizacja i dane demograficzne
Na początek warto zastanowić się, gdzie mieszka potencjalny klient i kim on jest. Warto wczuć się w odbiorcę produktu i pomyśleć, czego mu brakuje. Które jego potrzeby zostaną zaspokojone – co da mu zakup lub skorzystanie z usługi? Przykładowo, jeśli odbiorcą jest zamożna kobieta z Poznania, w średnim wieku, szukająca eleganckich garsonek, to oferowany zestaw (np. żakiet i spódnica) ma trafić w jej gust, a więc być wygodny, ekskluzywny i wykonany z najlepszych tkanin. Reklam takich garsonek nie ma zatem sensu projektować z nastawieniem nastolatków płci męskiej z niewielkich miejscowości.
Zachowanie odbiorców i ich zwyczaje oraz wartości
Kolejna, istotna kwestia, to zachowania potencjalnego klienta oraz to, czym kieruje się on w życiu. Dobra agencja marketingowa bierze pod uwagę takie czynniki. Tutaj można rozważyć:
- z jakich platform w sieci najczęściej korzysta ta osoba,
- jakie ma pasje i co robi w wolnym czasie,
- czy jest nastawiony na pomaganie innym (inicjatywy społeczne),
- jaki ma styl życia: pracuje w dużej korporacji lub jest freelancerem,
- czy jest oszczędny i nie lubi wydawać, czy też pozwala sobie np. na zakup różnych gadżetów lub luksusowych produktów.
Przekaz reklamowy, a odbiorca
Podobnie, jak inne elementy brandingu, również przekaz, jaki niesie reklama, musi być dostosowany do grupy docelowej. Inaczej powinien brzmieć komunikat, kierowany do młodych osób (bezpośredniość, język slangowy), a inaczej – do starszych konsumentów. Różnice tkwią także w kanałach, poprzez które firma będzie komunikować się ze swoimi odbiorcami. Przykładowo, marka modowa dla nastolatków i studentów może rozważyć marketing poprzez Instagram (zdjęcia, współprace z influencerami). Z kolei firma, oferująca sprzęt rehabilitacyjny, powinna pomyśleć na przykład o reklamie w wyszukiwarce lub reklamie displayowej w portalach, związanych ze zdrowiem. W kreowaniu skutecznego przekazu marketingowego pomocna będzie persona, czyli ludzkie wyobrażenie klienta. Przy bardziej rozbudowanym targecie warto wykreować kilka person.
W wyborze grupy docelowej i dostosowaniu do niej działań reklamowych pomoże agencja marketingowa Become, mieszcząca się w Poznaniu. Współpracujemy z klientami z całego kraju. Napisz do nas, jeśli potrzebujesz profesjonalnych działań z zakresu brandingu (projektowanie logo i pozostałych elementów identyfikacji wizualnej, reklama, optymalizacja stron WWW i inne). Zapraszamy!
Leave A Comment