Czy zaprojektowanie katalogu, ulotki lub broszury faktycznie opiera się wyłącznie na przygotowaniu tekstu, kilku obrazków i połączeniu ich w sensownym układzie? Jeśli taki materiał reklamowy ma wyróżniać się na tle innych, to ten schemat wygląda nieco inaczej. Dziś pokrótce pokażemy, jak wykonuje się profesjonalne projekty graficzne.

Wśród najważniejszych celów broszury czy katalogu znajduje się rozpowszechnienie informacji o firmie, marce, wydarzeniu, usłudze bądź produktach. To wyrób poligraficzny o dość małej objętości, dlatego istotne jest, aby zawarte w nim treści informacyjne czy biznesowe były skondensowane i jednocześnie przedstawione w interesujący sposób. Inaczej podchodzi się do broszury projektowanej dla branży motoryzacyjnej, a inaczej dla hurtowni kosmetyków. Co jest zatem istotne?

Cel marketingowy

Każda firma powinna mieć opracowaną strategię marketingową, na podstawie której komunikuje o swojej ofercie. Należy zadać sobie pytanie: co chcemy osiągnąć, projektując katalog? Czy bardziej zależy na sprzedaży, zbudowaniu więzi z klientami czy może wykreowaniu danego wizerunku firmy? Odpowiedzi na te pytania z pewnością pomoże znaleźć profesjonalna agencja reklamowa lub marketingowa. Ważny w tej kwestii jest również branding, czyli budowanie świadomości marki. Przede wszystkim liczy się spójny komunikat i konsekwencja w realizacji strategii marketingowej.

Grupa docelowa

Przy tworzeniu katalogu reklamowego czy broszury trzeba wziąć pod uwagę grupę odbiorców, do których kierowane są dane informacje. Dokładne określenie grupy docelowej jest istotne w późniejszych etapach projektowania graficznego broszury lub katalogu jak np. charakter komunikatu, objętość tekstu czy styl fotografii bądź grafik.

Wyraża więcej niż tysiąc słów…

Nie chodzi tu o znany slogan reklamowy, tylko o faktyczne zminimalizowanie treści umieszczanej w broszurze. Umiejętność zastąpienia długich i złożonych zdań krótkim wyrażeniem czy hasłem jest niezwykle ważna. Treść tworzy się w oparciu o informacje dotyczące grupy docelowej, m.in. wieku, płci czy zainteresowań. Inaczej sformułuje się informacje biznesowe do przedsiębiorców, a w inny sposób do grupy docelowej, której większość stanowi młodzież. 

Trzy powyższe aspekty to podstawa w projektach graficznych, które mają za zadanie przykuć uwagę potencjalnego klienta. Warto pamiętać, żeby kolorystyka tego typu materiałów reklamowych była spójna z identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa, a zdjęcia umieszczane w katalogach czy broszurach były wykonane w profesjonalny sposób.