Nie od dziś wiadomo, iż otaczające kolory mogą wpływać na samopoczucie, nastrój lub chęć do działania. Psychologia kolorów z powodzeniem stosowana jest w aranżacji wnętrz. Jednak moc, jaką mają poszczególne barwy, można również wykorzystać w działaniach marketingowych. Tym razem przyjrzymy się barwie żółtej. Jakie ona wywołuje skojarzenia? W których branżach żółte logo to dobry pomysł?
Ciepły, słoneczny kolor
Nie bez powodu tak wiele firm stawia na żółte logo. Kolor ten kojarzy z pozytywnymi odczuciami – z promieniami letniego, grzejącego słońca, z opalaniem się, wypoczynkiem na piaszczystej, nadmorskiej plaży… To niezwykle energetyczny kolor, pełen optymizmu i radości. Niejedna osoba odpowie, że pierwsze skojarzenie z żółtym to ciepło i szczęście. Dodatkową zaletą tego koloru jest fakt, iż z powodzeniem można go również łączyć z innymi barwami. Dzięki swej uniwersalności żółty zagościł w kolorystyce wielu znanych marek. Żółty jest także kolorem, mocno zwracającym uwagę – nie bez powodu część znaków drogowych ma tę właśnie barwę.
Co można reklamować tą barwą?
Ze względu na ciepłe skojarzenia, żółty można wykorzystać w logo wielu typów działalności. Należą do nich m.in.:
- biura, oferujące usługi turystyczne (wakacje w egzotycznych zakątkach świata, podróże rodzinne),
- firmy, produkujące zabawki i szkolne akcesoria dla dzieci,
- gastronomia – sporo firm stosuje go w swojej kolorystyce, często w połączeniu z pobudzającą apetyt czerwienią,
- firmy, produkujące wyposażenie wnętrz, meble, akcesoria do domu,
- branża technologiczna (aparaty fotograficzne, laptopy, niektóre modele aut),
- działalność non-profit – wiele fundacji ma żółte elementy w swych logotypach.
Żółty nie zawsze idealny
Kolor ten nie powinien być stosowany w przypadku niektórych marek ekskluzywnych, skierowanych do zawężonej grupy odbiorców. Przykładowo, ekskluzywne zegarki, garnitury czy buty powinny być reklamowane poprzez bardziej stonowaną kolorystykę, w tym klasyczną czerń. Należy także uważać na różnice kulturowe pomiędzy poszczególnymi krajami. I choć żółty jest dość bezpieczną i uniwersalną barwą, w Chinach uchodzi on za kolor nieczysty. Obecnie Chińczycy kojarzą go głównie z branżą pornograficzną. Takie czynniki warto mieć również na uwadze, pracując przy projektach logo dla klientów z różnych zakątków świata.
Słoneczny i pełen optymizmu żółty przyciąga wzrok. Można to skutecznie wykorzystać, projektując logo dla danej marki. Warto mieć pojęcie o psychologii tego i innych kolorów, aby móc poprzez barwę przyciągnąć klientów i osiągnąć sukces w swojej branży.
Leave A Comment