Nie wszyscy mają świadomość tego, jak wielkie znaczenie dla postrzegania marki mają barwy – a przecież często ludzie kojarzą firmę właśnie z logo w określonym kolorze. Ponadto psychologia kolorów sprawia, że użycie danej barwy może wywołać w potencjalnym kliencie określone reakcje. O co tak naprawdę chodzi?
Kolory przyciągające uwagę
Podczas rozważania zakupu danej rzeczy, kolor jest jednym z decydujących czynników. Jednak moc barw można także wykorzystać w inny sposób. Napisy, głoszący „SALE” oraz informacje, o ile procent ceny zostały obniżone, umieszczane są często na czerwonym tle. Ta niezwykle energetyczna, związana z pożądaniem barwa działa stymulująco i zachęcająco, zmuszając mózg do skoncentrowania się na tym, co należałoby jak najszybciej zrobić. To kolor, który wymusza na konsumencie określoną reakcję – w tym przypadku wejście do sklepu z wyprzedażą. Podobnie działa to na stronach internetowych, gdzie czerwone lub pomarańczowe napisy zachęcają do szybkiej rezerwacji bądź zakupu. Czerwony pobudza też apetyt, dlatego znane firmy z sektora gastronomii postawiły na tę barwę. Pomarańczowy sprawdzi się w przypadku marek, które swą ofertę kierują do ludzi młodych – to kolor, kojarzony z energią, nowoczesnością i szybkością działania. Podobnie działa przyciągający wzrok żółty, będący najjaśniejszą barwą na kole kolorów.
Kolor a poczucie bezpieczeństwa konsumenta
Marki, którym zależy na pozyskaniu stałych klientów: banki, firmy ubezpieczeniowe czy firmy z sektora medycznego, wybierają często do swojego logo kolory chłodniejsze, ulokowane na drugiej połówce koła kolorów. Dlaczego? Barwa zielona kojarzona jest zwykle z uczuciem spokoju, relaksu i wyciszenia, a więc z naturą. Nie bez powodu – w końcu ludzie chodzą na spacery do lasu lub na łąkę właśnie po to, aby się odprężyć. Kolor niebieski, będący ulubioną barwą zarówno wielu kobiet, jak i mężczyzn, wiąże się z zaufaniem i poczuciem bezpieczeństwa oraz stabilizacji, a także z mądrością i prawdą. Te dwa kolory są też wykorzystywane w branży turystycznej, kojarzą się bowiem z przyrodą. Niektóre marki ekologicznych kosmetyków także stosują zieleń w swym logo. Niebieski to również kolor wody, a więc firmy, dostarczające wodę mineralną również postawiły na tę barwę. Osoby, poszukujące zaufanej firmy często trafiają właśnie do tych marek, w których logo dominuje kolor niebieski bądź zielony.
Wiele osób, zapytanych o najbardziej znane firmy jest w stanie powiedzieć, jaka kolorystyka przeważa w ich logo. Świadczy to o tym, że barwa ma spore znaczenie dla odbioru marki przez konsumentów. Warto mieć to na uwadze, projektując logo czy kolorystykę firmowej strony www.
Leave A Comment