Kreatywne opakowania – sztuka efektywnego łapania klienta

O sukcesie produktu czy danej marki nie zawsze decyduje huczna kampania marketingowa. Wiele bowiem może zależeć od tego, jakie dany produkt ma opakowanie. Czasem wygrywa jego prostota, która jednak niekoniecznie odnosi się wprost do zawartości, niekiedy zaś ekstrawagancja i oryginalność, które zwracają na siebie uwagę potencjalnego klienta.

Opakowanie poza schematem

Jest kilka przesłanek, które stanowią o tym, że oryginalnie opakowany produkt może cieszyć się większym powodzeniem, niż produkt tej samej klasy o zbliżonych właściwościach. Pierwszą z nich jest wyjście poza sztampę – nietypowy kształt, kolorystyka czy wzornictwo odbiegające od schematów przyciąga wzrok. Dotyczy to przede wszystkim produktów samodzielnych, czyli sprzedawanych bez „extra ficzerów”, jak na przykład alkohole. Wśród nich można wyróżnić szkocką whiskey Cosa Nostra, która przyjęła kształt popularnego wśród mafiosów lat 20.,30. i 40. Tommy Guna, spakowanego do czarnej metalowej puszki.

Ekskluzywna zawartość i wygląd

Z drugiej strony nietypowe opakowania dają poczucie ekskluzywności. Dotyczy to w dużej mierze produktów, które są sprzedawane z zawartością dodatkową. Tego typu opakowania upodobała sobie szczególnie branża rozrywki elektronicznej, przede wszystkim filmowa i gier komputerowych.

Mowa tu na przykład o niektórych filmach Blu-ray, których podstawowe wersje oferowane są w standardowym, plastikowym opakowaniu. Natomiast edycje kolekcjonerskie, zawierające pewne materiały dodatkowe, sprzedawane są w bardziej „wypasionych” steelbookach.

Dużo większym rozmachem na tym polu mogą popisać się producenci gier komputerowych, gdzie oprócz dodatkowych elementów, nabywcy otrzymują często też oryginalne opakowania, jak na przykład skrzynie stylizowane na średniowieczny styl.

Precyzyjna identyfikacja czy zaskoczenie?

Ciekawe opakowanie może odnieść sukces jeszcze z dwóch względów – dlatego że klient jest w stanie jasno określić, co ono zawiera albo wręcz przeciwnie – produkt jest zapakowany na tyle nietypowo, że dopiero po odczytaniu jego nazwy domyślamy się, czym jest.

Przykładem są na przykład kartony z sokami, które zamiast standardowych etykiet w całości, kolorem, a niekiedy też kształtem, przypominają dany owoc. To nie tylko wygląda efektownie, ale momentalnie może budzić pragnienie.

Najważniejsze – ciekawy projekt

Podstawą przy projektowaniu opakowania jest wyróżnienie produktu pośród innych, by maksymalnie przyciągało wzrok. Im ciekawszy, ale przy tym nieprzesadzony (bo takim można odstraszyć nabywcę) projekt, tym większe zainteresowanie, a to już jest połowa drogi do sukcesu i zdobycia nowego klienta.