Jak tworzymy wizerunek firmy? Ważna jest ścieżka klienta od zainteresowania produktem czy usługą aż po zakup, komunikacja prowadzona przez sprzedawców oraz marketing. Nie możemy jednak pominąć podczas pracy nad marką kwestii identyfikacji wizualnej. To dzięki niej odróżniamy się od konkurencji i to ona wyznaczać będzie ścieżkę wszystkich naszych materiałów reklamowych.

Czym jest identyfikacja wizualna?

To narzędzie, które kreuje niepowtarzalny wizerunek firmy. To znaki, symbole, ale także zachowania budujące relację między naszą firmą a otoczeniem. Identyfikacja wizualna musi być zgodna z naszą firmą. Inna będzie identyfikacja w przypadku, gdy mamy usługi lub produkty dla osób młodych i energicznych, inna, gdy będziemy kierować ją dla matek, a jeszcze inna, gdy naszymi odbiorcami są osoby starsze. Musimy pamiętać o tym, że komunikacja ma być logiczna i spójna, wolna od negatywnych skojarzeń.

Elementy identyfikacji wizualnej

Najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej firmy jest… jej nazwa! To pierwszy element, który zapada klientom w pamięć. W parze z nazwą firmy idzie także jej logotyp, który musi być prosty i wyróżniający się. Bazujmy na analizie firmy oraz otoczenia. Nie jest dobrze zmieniać nazwę lub gwałtownie i mocno zmieniać logotyp. Klienci przyzwyczajają się i mogą przez zbyt duże i szybkie zmiany stracić do nas zaufanie.

Do ważnych elementów identyfikacji wizualnej zaliczamy także kolory firmowe. Są one obecne na materiałach marketingowych, na stronie www. Podkreślają charakter marki. Pamiętajmy o tym, że każdy kolor ma w sobie zapisane znaczenie. Czerwony to kolor erotyzmu i siły, żółty – energii, zielony – zaufania. Możemy grać tymi skojarzeniami. Dobierzmy kolor tak, by pasował do naszej oferty i wartości, jakimi kieruje się nasza firma.

Identyfikację wizualną firmy będziemy także budować na typografii firmowej, drukach oraz mniejszych elementach, takich jak identyfikatory, pieczątki, materiały drukowane. Najważniejsza zasada to ich spójność. Zestawione razem – mają tworzyć całość i pochodzić z tego samego źródła.

Jak tworzy się identyfikację wizualną firmy?

Pierwszym krokiem jest stworzenie dokładnego i przemyślanego projektu. Bardzo często projektowanie logotypu i określenie identyfikacji wizualnej zlecenia się firmom zewnętrznym. Mają one doświadczenie, zestaw standardowych pytań do zadania klientowi i wiedzą, jakie cząstki zebrać w całość, by identyfikacja wizualna była stabilna.

Kolejnym krokiem jest wdrażanie identyfikacji wizualnej w firmie zgodnie z harmonogramem. Inaczej wyglądać będzie wdrażanie identyfikacji, gdy dopiero otwieramy naszą firmę, a inaczej wtedy, gdy wprowadzamy zmiany do identyfikacji dotychczasowej.