W czasach wolnego rynku oraz prężnie rozwijającej się gospodarki w sklepach można znaleźć od kilku do nawet kilkudziesięciu podobnych produktów o zbliżonym składzie i materiale, a także o tożsamych funkcjach i cenie. O wyborze klienta często przesądzają detale, więc design opakowania może się okazać nie mniej ważny od jakości samego produktu oraz mieć kluczowy wpływ na ostateczną decyzję zakupu.

the-creative-exchange-336792

7 sekund

Z badań wynika, że podczas robienia zakupów każdemu opakowaniu przyglądamy się średnio 7 sekund, więc tylko tyle czasu zostaje najczęściej na zrobienie pierwszego dobrego wrażenia na konsumencie. Potencjalny nabywca zwróci uwagę na opakowania, które będą się wyróżniały swoją estetyką. Aż 1/3 procesu decyzyjnego opiera się na analizie wyglądu oraz użyteczności opakowania. Ważny jest dobór koloru, który wyróżni produkt na tle konkurencji oraz wpłynie na ujednolicenie wizerunkowe marki i jej rozpoznawalność. Zaistnienie w świadomości klientów zwiększa szansę na wybór marki, ze względu na jej poznanie, także podczas kupna innych produktów. Ważne jest także skierowanie designu opakowania do docelowej grupy klientów oraz zaprojektowanie go zgodnie z ich potencjalnymi preferencjami. Dobrze stworzone opakowanie powinno przekazywać wartość produktu już od pierwszego spojrzenia na nie.

Użyteczność przede wszystkim

Naczelną zasadą projektowania opakowań jest wzgląd na ich funkcjonalność. Źle skonstruowane opakowania mogą prowadzić do frustracji klientów oraz decyzji o niezakupieniu produktu. Oznacza to, że musi być poręczne i zawierać na etykiecie wyłącznie niezbędne informacje (skład, zastosowanie, producent, najważniejsze działanie) Przede wszystkim powinny też chronić produkt przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych, co ułatwi jego transport i użytkowanie. Spersonalizowanie opakowań do oczekiwań grupy docelowej pozwoli klientom na szybkie wyselekcjonowanie z oferty szukanych przez nich produktów. Na pierwszy rzut oka powinno ono przekazywać wartości, jakie chce reprezentować dana marka. Każdy konsument po samym opakowaniu powinien być w stanie intuicyjnie skojarzyć, z jakiego rodzaju produktem ma do czynienia.

supermarket-949912_1920

Być eko

Przy wyborze opakowań nie można zapomnieć o obecnie panujących trendach. W dobie zagrożenia ociepleniem klimatu i katastrofami naturalnymi pojawia się coraz więcej świadomych konsumentów, którym zależy na tym, aby nie szkodzić środowisku. Dobre dla wizerunku marki jest wykorzystywanie do opakowań materiałów pochodzących z recyklingu, ponieważ świadczą o trosce ze strony firmy. Co więcej, ekologiczne opakowania kojarzą się z produktami wysokiej jakości i dobrym składem, więc stanowią doskonały chwyt marketingowy.