Patrząc z perspektywy reklamy, identyfikacja wizualna, czyli wizerunek firmy, oznacza fakt, jak postrzegamy i jak wyobrażamy sobie nasze przedsiębiorstwo. Tego typu działania pozwalają szybko wyróżnić działalność, produkt lub usługę spośród oferty konkurencji i jednocześnie stanowią swego rodzaju cechę zostawiającą ślad w pamięci potencjalnych odbiorców. W wielu firmach kwestie związane z projektowaniem logo czy ulotek często stanowią drugą kategorię, a przecież zdecydowana większość ludzi to wzrokowcy, którzy oceniają i zapamiętują to, co dzieje się w ich otoczeniu głównie za pomocą wzroku.

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz!

Bardzo popularne jest przekonanie, że to, jak wygląda dana marka, w rzeczywistości nie ma większego znaczenia. W biznesie zdają się rządzić przede wszystkim liczby: cena, optymalizacja kosztów, a te dla kwestii związanych z wizerunkiem firmy są mało istotne. Nic więc dziwnego, że wiele małych przedsiębiorstw działających w Poznaniu, Warszawie czy w innych miastach, rezygnuje z wydatków na branding, czyli na budowanie świadomości marki. Tymczasem działania te pokazują, że dana firma wie, w jakim kierunku chce podążać i do kogo kierować swoje produkty lub/i usługi.

Ponieważ pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, w walce o przychylność konsumentów każdy, nawet najmniejszy detal ma znaczenie. Ważne jest, aby kontakt klientów z marką był jak najbardziej pozytywny. Dlatego coraz większa liczba przedsiębiorców prowadzących niewielkie firmy stawia na profesjonalne projektowanie katalogów, ulotek oraz opakowań.

the-creative-exchange-350584

Dotarcie do grupy docelowej

Jednym z podstawowych założeń skutecznej identyfikacji wizualnej małej firmy jest nie tylko budowanie tożsamości, ale także komunikacja z grupą docelową.

Dla ponad połowy konsumentów kolor stanowi czynnik pozwalający rozpoznać daną markę, a także skłania do zakupu konkretnego produktu. To właśnie z tego względu tak ważne znaczenie ma projektowanie logo, które powinno określać kolorystykę, kształty i wiele innych elementów, poskładanych w jedną całość, aby stworzyć unikalny symbol. Ponadto barwa wpływa na nastrój osób kupujących poprzez wywoływanie określonych emocji – warto mieć to na uwadze tworząc projekty graficzne opakowań.

Nowoczesny i oryginalny system identyfikacji

System identyfikacji wizualnej powinien być nie tylko nowoczesny i oryginalny, ale także skutecznie wyróżniać naszą działalność na tle konkurencji. O ile w przypadku nowych firm można zastosować branding, to przedsiębiorstwom funkcjonującym na rynku już jakiś czas proponuje się tzw. rebranding, czyli proces zmiany odbioru marki poprzez modyfikację elementów jej komunikacji. Takie odświeżenie może pozytywnie wpłynąć na wzrost klientów oraz zwiększenie zysków. Zarówno branding, jak i rebranding stanowią działania związane z przygotowaniem strategii wizerunkowej i przełożeniem jej na język zrozumiały dla odbiorców. W procesie komunikacji wizualnej marka musi bowiem przekazać klientom podstawowe wartości, jakie jej przyświecają.