Znaczenie typografii w identyfikacji wizualnej

W identyfikacji wizualnej ważny jest nie tylko odpowiedni dobór słów czy grafik oraz ich kolorystyka. Ważna jest także typografia, czyli układ graficzny ułatwiający czytanie i odbiór przekazu. To system wyznaczający wzajemne relacje między literami oraz znakami pisarskimi. Dlaczego typografia ma tak duże znaczenie w projektowaniu graficznym?
Estetyka, czytelność i oryginalność pomogą w stworzeniu ciekawych oraz przykuwających wzrok elementów identyfikacji wizualnej: logotypów, kroju pisma, kolorystyki itp. Typografia w projektach graficznych na stronie internetowych lub materiałach reklamowych daje konsumentom możliwość zrozumienia przekazu marketingowego, a także wpływa na budowanie świadomości marki.

Zacznij od kroju pisma

Chcąc zareklamować świadczone przez siebie usługi, sprzedawane produkty lub ogólny wizerunek marki, warto podejmować działania na podstawie opracowanej strategii marketingowej i księdze identyfikacji wizualnej. W pierwszej kolejności można wziąć pod uwagę krój pisma, który odda charakter przedsiębiorstwa, łącząc jego najważniejsze cechy. Przy bezszeryfowym i symetrycznym foncie można zasugerować nowoczesność i stabilność firmy. Szeryfowy, elegancki font będzie odpowiedni dla luksusowych marek. W przypadku produktów dla dzieci sprawdzają się fonty imitujące ręczne pismo. O ile w logotypie można zastosować szeroką gamę fontów, o tyle w wielostronicowych publikacjach lepiej wybierać krój pisma, który ułatwi przeczytanie tekstu.

 

znaczenie-typografii-w-identyfikacji-wizualnej-2

Kolorystyka jest ważna

Istotnym czynnikiem w identyfikacji wizualnej jest dobór odpowiednich kolorów, tak by pomiędzy tekstem a tłem powstał właściwy kontrast. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest połączenie czerni i bieli, jednak nie każdy chce wykorzystywać najprostsze schematy. Najważniejsze, żeby przy projektowaniu tła i fontów nie używać podobnych do siebie kolorów. Jednocześnie warto pamiętać o konsekwentnym stosowaniu wybranej kolorystyki, gdyż pozwoli to na nadanie stronie, dokumentom czy materiałom reklamowym charakterystycznego wyglądu. W zakresie barw trzeba wziąć pod uwagę psychologię kolorów, która pomaga wywoływać u konsumentów odpowiednie emocje. Znając podstawowe zasady, można na przykład wykorzystać kolor czerwony do przykucia uwagi, a zielony lub niebieski do uspokojenia czy zbudowania zaufania. Pomarańczowy to energetyczny kolor, który jest popularny wśród młodych ludzi, a żółty kojarzony jest ze słońcem, czyli radością czy szczęściem.

Zlecając projektowanie logotypów oraz innych elementów identyfikacji wizualnej profesjonalnej agencji marketingowej można mieć pewność, że wszelkie kwestie, takie jak typografia, będą uwzględnione w projekcie i pracach.