Decydując się na założenie sklepu internetowego, trzeba mieć świadomość, że aby mógł zaistnieć w sieci, należy poświęcić mu sporo czasu. Początkujący przedsiębiorcy bardzo często popełniają wiele błędów UI i UX w e-commerce, które nie tylko utrudniają działanie strony, ale też nie pozwalają osiągnąć zadowalających wyników. Sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z nich.

Kierowanie się wyglądem, a nie funkcjonalnością

To jeden z nagminnie popełnianych błędów w e-commerce, którego można uniknąć, decydując się na współpracę z profesjonalną agencją marketingową. Wówczas bowiem można mieć pewność, że przygotowywane projekty graficzne będą spełniały nie tylko oczekiwania estetyczne, ale będą także użyteczne. Co więcej, warto wiedzieć, że przeładowane serwisy z mało funkcjonalnym rozmieszczeniem najważniejszych elementów są zwykle źle odbierane przez konsumentów.

Brak wiedzy o tym, kto jest klientem sklepu

Wielu przedsiębiorców bardzo często zapomina, kto tak naprawdę jest klientem e-sklepu. Nie jest to jego właściciel, a użytkownik, którego preferencje warto dokładnie poznać. W inny bowiem sposób przygotowuje się projekt graficzny dla sklepu z odzieżą dla kobiet w ciąży, a inaczej dla wielbicieli sportów walki. Bez dokładnego poznania oczekiwań klientów może okazać się, że wykonujemy sklep dla siebie, a nie dla potencjalnego odbiorcy.

Zbyt duża ilość treści lub ich brak

Kolejnym dość często popełnianym błędem UI i UX w e-commerce jest pomijanie lub przesadzanie z nadmierną ilością tekstów. Owszem, mają one bardzo dużą wartość, ale trzeba umieć znaleźć rozwiązanie pośrednie. Na pewno należy pamiętać o miejscu dla treści na witrynach istotnych z punktu widzenia SEO, a więc np. na stronach kategorii. Warto też postarać się o dobre zaprojektowanie stron informacyjnych, zwłaszcza dotyczących kontaktu czy form dostawy.

Niewłaściwa kolejność przycisków

Chcąc zadbać o wygodę użytkowników, warto zwrócić uwagę, aby przyciski zatwierdzające akcje znajdowały się po lewej stronie, natomiast te z akcjami negatywnymi („usuń”, „anuluj”) zostały umieszczone po prawej. Projektując interfejs użytkownika, zawsze warto wcześniej zapoznać się z wytycznymi GUI.

Podsumowanie

Jak się okazuje, błędy popełniane w e-commerce są bardzo różne i mogą dotyczyć różnych aspektów, zarówno technicznych, jak i wizualnych. Jeśli wyniki, które generuje sklep, nie są zadowalające, a współczynniki konwersji pozostawiają wiele do życzenia, być może warto nawiązać współpracę ze sprawdzoną agencją marketingową. Specjaliści pomogą w wychwyceniu usterek i wdrożą odpowiednie zmiany optymalizacyjne, dostarczając użytkownikom funkcjonalny sklep, z którego z chęcią będą korzystać.