Odpowiednie przygotowanie pliku do druku jest niezbędną umiejętnością w przypadku zlecenia różnego rodzaju wydruków specjalistycznej drukarni. Doradzamy, jak przygotować plik do druku, żeby jakość końcowego produktu była zadowalająca.
Przygotowanie pliku do druku powinno obejmować szereg parametrów: poczynając od formatu, przez spady, aż po przestrzeń kolorystyczną. Jako specjaliści z agencji marketingowej postaramy się doradzić najkorzystniejsze rozwiązania i pokrótce wyjaśnimy najważniejsze parametry potrzebne do przygotowania pliku do druku.
Format ma znaczenie
Pliki do druku projektowane są zazwyczaj w profesjonalnych programach graficznych jak Adobe InDesign. Zalecanym i jednocześnie uniwersalnym formatem plików przeznaczonych do druku jest PDF. Pozwala on na zapis grafiki wektorowej, a dzięki temu, że modyfikacje rozmiaru tego formatu nie wpływają negatywnie na jakość grafiki, możemy zlecić wydruk w kilku rozmiarach z jednego pliku. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu odpowiedniej rozdzielczości (300 ppi).
Innym formatem, który jest znany w świecie drukarskim, to JPG. Trzeba jednak uważać na jakość grafiki (niektóre obrazy nie nadają się do druku wielkoformatowego). Dopuszczalne jest również przekazanie do druku spłaszczonych map bitowych, na przykład TIFF.
Jaka kolorystyka: CMYK czy RGB?
W poligrafii najczęściej drukuje się obrazy za pomocą przestrzeni barw CMYK. W zależności od technologii druku można także przygotować plik w trybie RGB. Co więcej, istnieje możliwość stosowania dodatkowych kolorów z palety Pantone. CMYK znajdzie zastosowanie przy druku offsetowym, a także w laserowych drukach cyfrowych, lateksowych czy solwentowych. RGB stosuje się ewentualnie w przypadku druku pigmentowym fotografii. Na pewno bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie projekt w trybie CMYK, dlatego przy przygotowaniu pliku do druku należy pamiętać o zmianie tych parametrów.
Spady i marginesy w pliku do druku
Spadami nazywamy przestrzeń wychodzącą poza docelowy format (dodaje się zazwyczaj 2-5 mm do formatu). Trzeba zwrócić uwagę na to, jak będzie wyglądał materiał po odcięciu brzegów arkusza. Marginesy dotyczą krawędzi docelowego obrazu (zazwyczaj ustawiane są na 3 mm). W tym obszarze nie można umieścić żadnych istotnych elementów jak logo, grafiki czy teksty. Spady i margines są zabezpieczeniem dla materiałów drukowanych i przycinanych masowo.
Przed zapisaniem i wysłaniem pliku należy zatem sprawdzić rozmiary, kolorystykę, spady, marginesy, rozdzielczość i zwrócić uwagę czy po wyeksportowaniu pliku do PDF nie wystąpiły inne nieoczekiwane zmiany w wyglądzie projektu.
Leave A Comment